Onze intern begeleider (IB-er) is Jennika de Graaf.
Jennika heeft na de PABO de Master SEN, gespecialiseerd leerkracht zorg, gedaan. Na deze opleiding heeft zij jaren in de bovenbouw voor groep 7 en 8 gestaan. Zij is zich gaan verdiepen in hoogbegaafdheid en is uiteindelijk ook hoogbegaafdheidscoördinator geworden op de Koningin Beatrixschool. In 2015 is zij begonnen met de opleiding voor Intern Begeleider en heeft deze in 2016 succesvol afgerond.
Jennika is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg op de Koningin Beatrixschool. Zij onderhoudt contacten met de verschillende instanties en contacten binnen en buiten school. Ook is zij verantwoordelijk voor de verslaglegging van de zorg die op school wordt uitgevoerd. Wekelijks is er overleg en afstemming met de directie. Dit zijn zo maar een aantal taken van de intern begeleiders.
Om een totaalbeeld over een leerling te kunnen weergeven, wordt de intern begeleider al in het begin bij eventuele hulpvragen rond de leerling betrokken. Naast de zorg voor leerlingen bestaat er ook de begeleiding van de leerkracht, die in de groep zoveel mogelijk zorg op maat moet gaan leveren. De interne begeleider neemt de leerlingen door met de groepsleerkracht en ondersteunt bij het maken van groepsplannen.
De interne begeleider begeleidt leerkrachten en observeert daarom regelmatig in de groep. Er zijn verschillende mogelijkheden voor observatie, zoals het observeren van leerlingen, maar ook leerkrachtgedrag en de organisatie in de groep.
Voor onderzoek en/of observaties zal vooraf schriftelijke toestemming aan de ouders worden gevraagd.
De leerkrachten, met eventuele hulp van instanties, verlenen de zorg aan de leerlingen. Het is dan ook belangrijk dat het contact over de zorg voor de leerling zoveel mogelijk via de leerkracht verloopt.
De intern begeleiders is er ter ondersteuning.